به گزارش مشرق، بيژن حاج محمد رضا رييس هيات مديره انجمن جايگاهداران، در گفتوگو با ايسنا، در مورد راههاي شناسايي بنزين سوپر از بنزين معمولي، اولين مشخصه را رنگ عنوان کرد و با بيان مطلب بالا افزود: اين در حاليست که رنگ بنزين معمولي صورتي مايل به قرمز است.
او يکي ديگر از ويژگيهاي بنزين سوپر را بالا بودن جهش و پريدگي آن نسبت به بنزين معمولي دانست و افزود: براي آنکه مطمئن شويد که آب در بنزين سوپر وجود دارد يا نه، با ريختن چند قطره بنزين سوپر روي يک ورق کاغذ نبايد اثر خاصي روي آن باقي بماند؛ در صورتي که ورق کاغذ حالت صاف خود را ازدست داد، يعني اينکه فرآورده به آب آغشته بوده است.
وي با دادن اين اطمينان به مردم که کيفيت فرآوردههاي عرضه شده در جايگاههاي سوخت مرتبا از سوي شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي کنترل ميشود، بوي متفاوت بنزين سوپر و معمولي را از ديگر راههاي شناسايي آنها برشمرد.
رييس هيات مديره انجمن جايگاهداران، تفاوت گازهاي خارج شده از باک خودرو در هنگام سوختگير را هم از نکات مهم در شناسايي فرآوردهها عنوان کرد و توضيح داد: با توجه به اين که هنگام سوختگيري و قرار گرفتن نازل در باک خودرو، فرآورده مورد نظر قابل مشاهده نيست، گاز خارج شده ميتواند راه مناسبي براي اين کار باشد.
وي ادامه داد: به اين منظور اگر گاز خارج شده از باک خشک بود بنزين سوپر، اگر چرب بود بنزين معمولي و اگر بسيار بدبو بود گازوييل است. براي تشخيص بنزين از گازوئيل نيز در صورت باقي ماندن گاز بنزين روي دست، در ابتدا لکه باقي نميماند، اما بعد از مدتي در صورت پاک نشدن، به لکهاي سفيد تبديل ميشود که اين نشانه بنزين است.
حاج محمدرضا همچنين با رد قرصهايي که بنزين معمولي را به سوپر تبديل ميکنند يا اينکه گفته ميشود سبب افزايش اکتان بنزين سوپر ميشوند نيز گفت: اين قرصها مکمل هستند و در واقع موجب افزايش کارايي خودرو ميشوند، نه افزايش کيفيت سوخت. ضمن اين که شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي اين نوع مکملها را قبول ندارد.